Bålens Anatomi och Funktion

Vår ryggradbestår av 24 olika kotor. 7 st halskotor, 12 st bröstkotor samt 5 st ländkotor. Dessa benämns i sin tur C1-C7 (cervikal), Th1-Th12 (thorakal) och L1-L5 (lumbal). Mellan varje kota finns en skiva av trådbrosk som har en mjuk kärna i sitt centrum. I vardagstal säger vi ”disk” och dess funktion är att vara stötdämpande. Mellan två kotor skapas ett hål (foramen magnum) där nerver från ryggmärgen kan nå ut.

Många ryggbesvär i idrottsvärlden, uppkommer oftast till följd av överbelastning, snedbelastningar eller för snabba rörelser i ytterlägena. Skador som uppkommer till vardags beror i större utsträckning på svaga muskler i både rygg, mage och ben. Monotomt arbete är också en faktor som orsakar skada för ryggen, speciellt i kombination med framåtlutat arbete. Det tryck som våra diskar blir utsatta för varierar i stor grad i vilken ställning vi är i. Den ergonomiskt bästa ställningen för oss är om vi ligger på golvet med benen upp på en stol. Då avlastar vi höftböjarna som hjälper till att skona ryggens belastning.

Det som många inte vet är att en sittande ställning ger mer belastning än en stående. Detta beror på att ryggens muskler måste arbeta hårdare statiskt när vi sitter än när vi står, även en ojämn vikt samt lägesfördelning är faktorer som påverkar.

Människans kropp och i kanske synnerhet diskar är fantastiska. Diskar hos en ung person tål en belastning på upp till 8000 newton. Hos äldre människor så har dock diskens kapacitet sjunkit med drygt 50 %. Vid mycket hög träning och belastning så kan en mängd vätska pressas ut ur disken. Detta medför sonika att en idrottare kan bli flera centimeter kortare. Man är alltid längre på morgonen än när man går och lägger sig. Man avtar även i kroppslängd när man blir äldre. Detta på grund av att disken sjunker ihop i takt med att kroppens vävnader degenereras.

Ryggsmärtor kan ha flera orsaker. Stumhet och smärta är ofta förknippat med stela och sammandragna muskler. Ett annat skäl är att en del av disken har spruckit och en del av dess kärna har runnit ut längs kotkropparnas baksida och trycker på ryggmärgskanalen. Om denna kärna pressas ut ännu mer så kommer detta leda till att den kommer trycka på den nervrot som leder ut från mellankotshålet. Man upplever då smärta i de muskler där nerven passerar. En mycket känd nervinklämning är Ischiasbesvär. Namnet kommer från Ischiasnerven och är den nerv som då är påverkad. Även en stum och stel sätesmuskulatur kan ge sken av ischiasliknande smärta då muskeln piriformis trycker mot denna nerv.

Mvh/Marcus

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s